Rani javni uvid Prostornog plana područja posebne namene autoputa Požega – Boljare, koji tretira varijantu „Istok 1“,a po kojoj ova važna saobraćajnica kroz Ivanjicu prolazi severno od grada preko Sveštice odnosno Crnjeva, otvorio je polemiku o tome kuda ova trasa treba da se prostire, bar kada je teritorija ivanjičke opštine u pitanju.

Miljko Glavinić, načelnik Odeljenja za urbanizam opštine Ivanjica, kaže da je od Ministarstva saobraćaja i infrastrukture zatražio da trasa autoputa kroz ivanjičku opštinu ide preko planine Javor, takozvanom varijantom „Centar“. U preglednoj karti varijante „Istok 1“, koja je bila na uvidu do 12. marta, po njegovom mišljenju, ne može se utvrditi pojas koji zahvata budući koridor, obzirom da nisu date parcele preko kojih prolazi autoput, pa građani nisu mogli da upute konkretne primedbe.

Povoljnija trasa

– Mišljenja smo da je zbog očuvanja postojećeg graditeljskog nasleđa, infrastrukture i troškova eksproprijacije, daleko povoljnija varijanta „Centar“ koja se iz naselja Radaljevo trasira preko naselja Dubrava gde su seoski atari, nego varijanta koja je iz Radaljeva trasirana preko centra i Sveštice, jer se na datoj trasi nalazi formirano gradsko naselje sa svom potrebnom infrastrukturom, pa bi ista u slučaju izgradnje morala da se ruši, što bi načilo da 2/3 gradskog jezgra treba da se ekspropriše i ruši, pa se pitamo da li je to tehnički i ekonomski opravdano – kaže Glavinić.

Uz reku Grabovicu, povezala bi se teritorija Zlatiborskog okruga

On tvrdi da bi trasa uz reku Grabovicu povezala veliku teritoriju Zlatiborskog okruga, što znači da bi Raški i Zlatiborski okrug bili tangirani ovim putnim pravcem. Glavinić dodaje da treba imati u vidu i činjenicu da Ivanjica ima status vazdušne banje, pa se planiranom trasom kroz gradsko jezgro očekuje znatno narušavanje stanja životne sredine.

U dopisu dostavljenom Ministarstvu saobraćaja i obrađivaču plana, takođe je zatraženo da se na teritoriji Ivanjice planira još jedna petlja, obzirom da je prostorno najveća u odnosu na druge opštine kroz koje se planira trasa, ali i da se eventualno usvojena preko Javora što vise približi zapadnim obroncima Golije.

Najveće zamerke Ivanjičana se odnose na prolaz autoputa kroz samo Radaljevsko polje, čime bi bile zauzete veće površine poljoprivrednog zemljišta i objekti na samoj trasi. Međutim, ni po drugoj varijanti ta deonica do mosta na reci Grabovici se ne bi menjala. Koliku bi štetu uslovno rečeno pretrpeli vlasnici imanja i objekata od Radaljeva, preko Sveštice i Crnjeva, do naselja Buk na Lučkoj reci, još uvek nije poznato. Još je manje poznato kakva bi situacija bila duž trase uz reku Grabovicu i dalje.

Da li će uopšte doći do bilo kakvog pomeranja trase autoputa prema crnogorskoj granici na delu preko Ivanjice, koja je prema našim saznanjima odavno utvrđena, znaće se uskoro, kada se očekuje predstavljanje Nacrta Prostornog plana, a koji će uslediti nakon pregleda prispelih predloga i sugestija stručnih institucija i javnih preduzeća. Zbunjuje činjenica, da na ranom javnom uvidu ova varijanta nije bila prezentovana.

Varijanta „Centar“ duga 102,9 kilometara

Varijanta „Centar“ duga je 102,9 kilometara. Projektovana je južno od Požege dolinom Moravice, pa pored Arilja i Prilika do ispred Ivanjice. Dalje, dolinom Grabovice trasa počinje uspon na zapadne obronke Golije, preseca reku Kladnicu i zapadnom dolinskom stranom Uvca, spušta se prema Sjenici.

Ministarka Zorana Mihailović je izjavila da je deonica autoputa Požega – Boljare najteža za gradnju zbog konfiguracije terena, a prema procenama mogla bi da košta i blizu dva milijarde evra. Kinezi će uraditi projektno-tehničku dokumentaciju koja vredi 50 miliona evra.Mihajlovićeva je najavila da će čitav Koridor 11 od Beograda do Boljara biti završen do 2024. godine.

Izvor: Blic, Beba Bojović

PODELI