Udruženje poslodavaca u drumskom saobraćaju odlučilo je da zatraži zakonske izmene kako bi se pomerila starosna granica za profesionalne vozače, jer Srbiji trenutno nedostaje 6.000 njih.
Gransko udruženje poslodavaca drumskog saobraćaja je podržalo inicijativu o hitnoj izmeni Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, kojom bi se pomerila starosna granica za pristup profesiji profesionalnog vozača na 18 godina za C i CE kategorije, odnosno 20 godina za D i DE kategoriju vozila.
Ovo bi podrazumevalo da se uvede Probna dozvola C, CE, D i DE, ili dozvola za unutrašnji saobraćaj C,CE,D i DE, a koja bi važila samo unutar teritorije Srbije.
Sadašnja rešenja u ZOBS-u su preuzeta na osnovu EU direktiva, ali realni problemi i praksa zemalja EU je snizila starosnu granicu za pristup profesiji i primenjuje ih na teritoriji svojih nacionalnih okvira.
Vozači zaposleni u drumskom saobraćaju u Srbiji u proseku imaju 55 godina, često se angažuju i penzioneri, a dešavalo se da po ugovoru o delu budu angažovane i osobe starije od 70 godina.
O ovome se, između ostalog, razgovaralo na sastanku Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport Beograd koji je u utorak održan u Lastinom Autocentru u Beogradu.
Ključna tema bila je upravo nedostatak profesionalnih vozača i inicijativa za izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, u smislu korekcije starosne granice za profesionalne vozače.
Konstatovano je i da veliki broj profesionalnih vozača odlazi iz Srbije, ali i da ekonomska održivost transportnih preduzeća saobraćajnog sistema Srbije i logističke saobraćajne podrške društvu u velikoj meri zavise od profesionalnih vozača autobusa i teretnih vozila.
Vozači, kako je rečeno, najčešće odlaze u zemlje EU, pa tako trenutno ima 14 agencija koje prikupljaju dokumentaciju vozača za rad u inostranstvu. One im organizuju odlazak i polaganje za SPS sertifikate u Vinkovcima, gde sve to mogu da završe za dva dana.
Takođe, rečeno je da od Nove godine Nemačka planira da otvori granice za vozače sa si-pi-si (SPS) sertifikatom.
Prevoznici su se saglasili da to može izazvati ozbiljnu destabilizaciju javnog drumskog autobuskog prevoza u velikim gradovima, gde bi bili ugroženi gradski i prigradski prevoz.

Jovica Vasiljević iz Sekretarijata za javni prevoz Beograda je kazao da do kraja sledeće godine svi profesionalni vozači u Srbiji treba da dobiju sertifikat za upravljanje motornim vozilima u Evropi poznat kao SPS. Oni će, dodao je, po pravilniku koji je na usvajanju u Ministarstvu saobraćaja, dobiti licencu besplatno na 5 godina bez naknadne obuke.

Predložena je i digitalizacija sektora drumskog transporta, sa GPS praćenjem vozila drumskog transporta, kao što se primenjuje u zemljama EU iz razloga konkurentnosti na tržištu i bezbednosti saobraćaja, kao i iz razloga eliminisanja zloupotreba i nezakonitog obavljanja komercijalne delatnosti javnog transporta putnika.

Sastanku su prisustvovali direktori velikih prevozničkih kompanija u Srbiji: SP Laste, Arrive Litas, Niš- ekspresa, GSP-a Beograd, Srboeksporta, Suboticatransa, JGSP Novi Sad, poslovnog udruženja Panontransporta, kao i predstavnici Gradskog sekretarijata za javni prevoz grada Beograda i predstavnici Sekretarijata za saobraćaj svih većih gradova u Srbiji.

Domaćin sastanka bio je Toni Gajić, generalni direktor SP Lasta, a predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao i Agencije za bezbednost saobraćaja, nisu se odazvali pozivu na ovaj skup, saopšteno je iz SP Laste.
Izvor: Tanjug
PODELI