Samo država može da stane na put prevarantima u turističkim agencijama, koji svake godine ostave na stotine putnika bez aranžmana. Tako će, novim zakonskim propisima, biti uvedena i rigoroznija mera za osnivanje same agencije, ali i obaveza njenog licenciranja. Čak će biti uvedene „crne“ i „bele“ liste turističkih agencija.

– Obavezaćemo agencije da na dnevnoj bazi, u realnom vremenu, šalju sve ugovore inspekciji, od onih sa turistima, pa do polisa – kaže za „Novosti“ ministar trgovine Rasim Ljajić. – Inspekcija će da prati svaki porast broja putnika i kontroliše, jer bi veći rizik bio ako agencija propadne. Mi inače sprovodimo kontrolu, ali će ona sad maltene biti na dnevnom niovu. Sve što su agencije dosad slale osiguravajućim kućama, sada će morati i inspekciji.

Prema rečima ministra Ljajića, inspekcija će pojačati kontrolu kako bi se sprečilo da se agencije koje rade 25 godina ugase za nekoliko sati.

– Nije realno da se uvede nekakva državna turistička agencija, jer bi onda stizale zamerke za monopolski položaj – naglašava Ljajić. – Očekujem da sve mere budu regulisane zakonom, a delom i pravilnikom. Zakon bi trebalo da bude usvojen na jesen, jer je već u proceduri.

Kada je reč o „crnim“ i „belim“ listama, to znači da će putnici na sajtu Ministarstva turizma moći da vide koju vrstu licence ima turistička agencija, da li je bilo ranije primedaba na rad i da li su podnošene prijave.

– Biće uvedene tri kategorije licenciranja, kako bi se zaštitile male agencije koje dobro rade, a pre svega kako bi se zaštitili putnici – istakao je Ljajić. – To su A, B, C licence i to podrazumeva da će agencija koja ima A licencu morati da plati 500.000 evra polisu osiguranja i 50.000 depozit, za polisu B – 400.000 evra osiguranja i 25.000 evra deopozit i za polisu C – 300.000 evra za polisu osiguranja i 15.000 evra depozita. Zabraniće se i subagentima, da se kod njih uplaćuju sredstva, već mora novac direktno da se uplati organizatorima. Velike agencije su predlagale veći depozit, čak i da se uvedu bankarske garancije, ali bi tada ostalo samo 10 agencija.

I dok se novi zakon „krčka“, nadležni u Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija (JUTA), pokušavaju da reše problem turista koji su ostali bez svojih letovanja zbog propalih turističkih agencija „S.A.B travel“ i „Džez travel“ iz Čačka. Za te turiste ima nade, jer su agencije bile članice JUTA, dok svi oni koji su imali uplaćena letovanja ili kupljene avio-karte preko „Flaj Flaj travela“ mogu da se oproste od svog novca.

– Agencija „Džez“ definitivno je prestala sa radom, i ima rok od 15 dana da vrati pare, ukoliko se to ne desi, pokreće se garancija putovanja i svi putnici će biti obeštećeni u potpunosti – ispričao je Aleksandar Seničić, direktor JUTA. – Sve inspekcije su tamo, i na svu sreću nema mnogo putnika. Kada je reč o „S. A. B. travelu“, njima je rok istekao, a mi smo spremili proceduru za prijavljivanje i obeštećenje putnika. Rok za predaju dokumentacije biće do 15. avgusta. Nadamo se da će turistima biti vraćeno i do 90 odsto uplaćenog aranžmana.

Kako objašnjava Seničić, ove dve agencije jesu bile članice JUTA, ali prethodnih 20 turističkih agencija koje su propale nisu bile kod njih. Ti putnici su ostali i bez para i bez aranžmana.

PROCEDURA ZA ODŠTETU

SVI putnici oštećeni u agenciji „S. A. B. travel“ treba da imaju originalnu dokumentaciju, da popune zahtev koji je postavljen na sajtu JUTA u elektronskoj formi, odštampaju ga i potpišu. Uz to, potreban je ugovor o putovanju, dokaz o uplati i garancija putovanja koju su dobili prilikom potpisivanja ugovora. Detaljne informacije mogu se pronaći na sajtu www.yuta.rs

TV LAVplus/Novosti

PODELI