I sada, posle 111 godina od gradnje, stameno stoji, narodu služi i obale Moravice spaja kameni most u centru Ivanjice. Na turističkoj tabli kraj njega piše da se on nalazi na javorsko-dragačevskom putu i predstavlja najveći jednolučni most na Balkanu.

„Sagrađen je po principu klinova, bez građevinskog vezivnog materijala. Gradili su ga italijanski neimari od 1904. do 1906. godine od velikih kamenih blokova…

Projektovao ga je profesor beogradskog univerziteta Milenko Turudić. Prema nezvaničnim podacima, za gradnju ovog mosta utrošeno je oko 30.000 svežih kokošijih jaja. Dužina luka koji spaja dve obale Moravice je oko 25, a širina oko sedam metara. Još se koristi za saobraćaj i prelazak pešaka. Zaštićen je kao kulturno dobro od izuzetnog značaja”, navodi ta turistička informacija.

Uz predanje da su za gradnju mosta jaja korišćena kao vezivni materijal, istorijski zapisi beleže da je kamen ručno klesan dugim i napornim radom. Kad je poduhvat završen, uklesan je sledeći tekst: „Ovaj most dovršen 1906. godine, rađen dve godine o državnom trošku, izradio je preduzimač Blagoje Luković iz Ivanjice”. No ova gradnja imala je i tragičan događaj, o kome je i štampa tog vremena pisala. Tokom nesreće pri radovima poginuli su italijanski majstor Jovan Polo i naš radnik Vukadin Mutavdžić, kojima je na ivanjičkom groblju kasnije podignut spomenik. U tadašnjim „Radničkim novinama” septembra 1905. objavljena je vest u kojoj se navodi: „Na građenju novog kamenog mosta na Moravici prolomiše se skele, dva radnika poginula, četvorica ranjeni. Uzrok slabe skele.” Još se u toj vesti zahteva otvaranje policijske istrage nad preduzimačem i apeluje na osiguranje radnika: „Gospodo, koji ste osigurali vrapce i zverinje, setite se da ima ljudi kojima treba osiguranje dati.”

Danas se ivanjički kameni most, i pored tako duge istorije, još koristi za saobraćaj motornih vozila.

Ovaj prelaz preko Moravice nije jedini uz koji se vezuje predanje da su jaja korišćena u njegovoj gradnji. Na 16 kilometara jugozapadno od Ivanjice ka Goliji kod sela Kumanica takođe postoji kameni most, ali znatno stariji od ivanjičkog. Dug je 14, visok četiri metra, pogodan jedino za prelaz pešaka i tovarnih konja. Podignut je, kako se pretpostavlja, oko 15. veka, u počecima turske vladavine, mada ga narod ovog kraja zove „rimski most”. Pravljen je od različitog kamena: pločastog lomljenog, krupnog lomljenog i oblutka. Živi legenda u ovom kraju da je kao vezivni materijal za gradnju mosta u Kumanici utrošeno – 30.000 jaja.

Politika

PODELI